Матурантска екскурзија

Екскурзија је изведена у периоду од 22. до 29. октобра 2014. године у организацији туристичке агенције  „Атлантик“ на релацији Крагујевац- Лидо ди Јесоло – Верона- Санремо- Ница- Љорет де Мар- Фигерас- Барселона – Кан – Монако- Монте Карло- Санремо – Лидо ди Јесоло- Венеција – Крагујевац . На екскурзију је путовало 100 ученика у пратњи  седам одељењских старешина, директора школа, лекара пратиоца, представника туристичке агенције и два водича.

Након што смо се спаковали у Крагујевцу, у 04:00 сата кренули смо пут Италије , кроз Хрватску и Словенију до Трста , који је за  нас за време бивше Југославије био важно „шопинг одредиште “  на главном градском тргу Ponte Roso.

Трст је сачувао старо градско језгро из 18. и 19. века. Град има већи број тргова са много цркава, палата, здања, споменика . За српску културу важно је истаћи Српску православну цркву Св. Спиридона на главном градском тргу Ponte Rosso.

Од Трста пут води до Лидо ди Јесола, где ученици проводе прву ноћ. Лидо ди Јесоло је познато туристичко место , које је за време наше вансезонске посете било прилично мирно.

Следећег дана кренули смо пут Вероне , „града љубави“, посетили смо кућу Шекспирове јунакиње, фотографисали се , а они заљубљени су посебну пажњу посветили љубавном зиду,  остављајући поруке са својим именима и именима драгих особа.

Верона је град са дугом историјом. Улична мрежа данашњег града одговара староримској, а сачувано је и неколико античких грађевина (арена, градске капије). Очувано старо градско језгро садржи и низ цркава, градских здања, палата. Најпознатија романичка црква је Санта Марија Антика , црква  и готичка породична гробница породице Скалиђери.

После обиласка Вероне и слободног времена , пут нас води до трећег италијанског града Санрема, где проводимо другу ноћ. Град Санремо је смештен у западном подручју Ђеновског залива, дела Тиренског мора. Француска граница се налази  на свега 15 km. Град је смештен  у невеликој приморској долини, изнад које се стрмо издижу Лигуријски Алпи. Ноћна шетња градом изазвала је одушевљење код наших ученика, који су искористили прилику да пробају  италијанску храну и посете плажу.

Наставак путовања доводи нас до Нице, града на Азурној обали. На ученике наше школе Ница је  оставила утисак а по чувеном „Енглеском шеталишту“, које је као такво промовисано 1931 . године од стране енглеског војводе.   Шеталиште је дуго 5 км. Најпознатија грађевина на шеталишту је луксузни хотел „Негреско“, који је уврштен у историјске споменике града. Пошто је дан дан био сунчан и температура се попела скоро до 30 степени неки су успели и да се освеже на Азурној обали и уживају у слободном времену.   Поред тога посетили су чувени трг Masena, од којег почињу сви већи булевари,  и који подсећа на северноиталијанске градове. Ту је центар градског живота,  где се одржавају карневали. Трг је препознатљив по зградама црвене боје. У Ници се налази велелепна Руска православна црква грађена по узору на московске цркве са пет купола. Црква се тренутно рестаурира.

Од Нице пут нас води ка Шпанији. Путовало се око осам сати.  Увече смо стигли у Љорет де Мар, где треба да проведемо три ноћи.  Прелеп хотел са четири * , богата медитеранска кухиња и близина плаже изазива дивљење наших ученика. За ноћни провод и дружење одлазили смо у дискотеку или уживали на песковитим плажама Љорета.

Љорет де Мар је мали каталонски туристички град на медитеранској обали. Налази се у провинцији Ђирона. У близини се налазе градови Бланес и Тоса де Мар и релативно је близу Барселоне.

Првог дана боравка у Шпанији посетили смо музеј Салвадора Далија у Фигерасу,  као и сам градић Фигерас. Далијев музеј , највећи је надреалистични објекат на свету, саграђен на рушевинама општинског позоришта уништеног за време Шпанског грађанског рата. Дали је био највећи шпански каталонски надреалистични сликар, писац, вајар и глумац 20. века. Био је велики поштовалац Франциска Франка и Адолфа Хитлера, што је много пута довело у питање процену његове личности. Његова највећа љубав, инспирација а касније жена била је рускиња Гала, емигранткиња из Русије. Надреализам одише целим местом-ентеријером, сликама , статуама, Кадилак, Далијев гроб, холограмска уметност, 3Д представе – на све ово  наишли  смо у музеју и сусрели се ексцентричношћу и генијалношћу овог уметника. Остатак дана ученици проводе у обиласку самог Љорета и његове плаже.

Другог дана боравка у Шпанији посетили смо Барселону. Барселона је позната као метропола модернизма и град архитектуре, град у коме је живео и стварао архитекта Антони Гауди.  Садржи  његова најрепрезентативнија дела, која годишње привлаче милионе туриста из целог света. Најпознатије дело архитекте и уједно најпосећенији архитектонски објекат у Шпанији је катедрала Саграда фамилија (Света породица), која је остала незавршена после његове смрти и још увек се гради. Предвиђа се да ће бити завршена око 2020. године.

Друга позната дела архитекте су комплекс Парк Гуељ, где је архитекта и живео последњих двадесет година свога живота, кућа Мила (Casa Milà) и кућа Батљо (Casa Batlló). У Барселони важи закон да ни једна зграда не сме бити иста.  Надам се да ће наши  млади архитектонци још више обогатити своју  креативност и применити у пракси.

Посебну пажњу изазвао је  Monžuik – узвишење изнад старог града налик на наш Калемегдан. Са тог брда , из тврђаве , владине јединице су бомбардовале град током политичких немира 1842. године и ту су тамничени родољуби и борци за независност Каталоније. Касније се војска иселила из тврђаве и Монжуик је постао занимљив туристима. Повезан је са Барселоном  жичарама и гондолама . За олимпијске игре 1992. године изграђен је комплекс спортских терена што оживело ово подручје као и сам град Барселону. Многи познаваоци фудбала знају да се ту налази стадион фудбалског клуба Еспањола.

На тргу Шпанија налази се најстарија корида у Барселони. Једно од најпривлачнијих места је шеталиште Лас Рамблас које се налази између Трга Каталоније и луке. Шеталиште је препуно људи  све до касних ноћних сати . Новинарнице, продавнице цвећа, сувенира, живе уличне скулптуре, кафићи и ресторани се налазе на овом шеталишту. Главни трг Барселоне је Трг Каталоније који спаја све главне улице и булеваре града.

Од факултативних посета ученици су посетили стадион Камп Ноу – трибине и ложе новинара , као и унутрашњост самог стадиона. Капацитет стадиона је 98000 места. Акваријум Барселона је највећи медитерански акваријум који приказује око 11 000 биљних и животињских подводних врста. У оквиру акваријума отворен је океанаријум, који представља посебну атракцију.

На разочарење свих нас морали смо напустити Шпанију и кренути пут Француске. У аутобусу смо са ученицима размењивали утиске о Шпанији.

После дугог пута стигли смо у Кан , који се налази у региону Приморски Алпи, југозападно од Нице на Азурној обали.

Од средњег века, па све до 19. века Кан је био рибарско село. У 19. веку француски и страни богаташи саградили су овде викендице, тако да је ово и данас место састајања богатих. У његовом заливу је уређена једна од најлуксузнијих лука за јахте у Француској. Највећа вредност Кана су  његове плаже „Ла Кроазет“ и „Ла Напул“ . Са овим двема плажама посутим црвенкастим песком,  мало која медитеранска плажа може да се пореди. Кан је познат по филмском фестивалу, који је први пут одржан 1946. године. У самом центру града налази се и Српска улица у знак пријатељства Србије и Француске.

После прелепог Кана, пут нас води до Монака. Кнежевина Монако је смештена на огромној стени , која као да се откинула са алпског врха и уронила у срце Медитерана. Налази се на Азурној обали, на око 15 км од Нице и граничи се са Француском на истоку. На око 2 квадратна километра насељено је око 32000 становника. Кнежевина Монако је најгушће насељена, а по величини друга најмања држава на свету после Ватикана.

Значајну улогу у историји Монака одиграла је породица Грималди која је владала Монаком од 1297. године. Грађанима Монака држава не убире порез, због чега у држави живи велики број људи који жели да избегне плаћање пореза. Монако није члан ЕУ . Осим по играма на срећу , кнежевина Монако је позната по тркама Формуле 1 , која се организује од 1929. Поједини наши ученици су осетили чари коцкарског живота , имали среће,  и добили новац. Ученици су уживали у раскошима Монтекарла , дивили се луксузним аутомобилима и  уз велико одушевљење прошетали стазом Формуле1.

Ученици су имали прилику да се упознају са Океанографским музејом споља. Архитектонски изгледа заиста моћно и научно је веома ексклузиван. У њему се налази значајна збирка морске фауне, а такође су изложене макете бродова, костури морских животиња, оружје и оруђе.

Након завршетка посете кнежевини Монако, пут нас даље води ка Санрему , где долазимо у касне сате . После краћег одмора,  у преподневним сатима смо обишли  прелеп градић Санремо, познати  Корзо Матеоти,  дворану Аристон – где се одржавају музички фестивали.На плочнику улице можете видети имена победника фестивала од оснивања до данас.

У близини хотела Еден у којем смо били смештени налази  се Руска православна црква. У овој цркви је био сахрањен прогнани црногорски краљ Никола I Петровић и краљица Милена , све до 1989. године када су њихови  посмртни остаци пренети и сахрањени на Цетињу. Његова ћерка Јелена, била је удата за италијанског краља Виктора Емануела III. Испред ове цркве се налазе њихове бисте, у част вољеној краљици и њеној породици.

Напуштајући Санремо , пут нас води кроз Италију до Лидо ди Јесола, где по други пут проводимо  ноћ. Упркос умору који нас је стигао , нисмо се радовали наредном дану,  знајући да нас чека повратак.             Последњег дана у програму смо имали посету Венецији. Вожња бродићем из луке Пунта Сабиони је употпунила призор, поглед је био величанствен,  приближавајући се Венецији. Трг Светог Марка,  један од ретких европских тргова који су пешачка зона, без моторизованог саобраћаја који обавља само каналима уз помоћ лепо украшених гондола и униформисаних возача или кормилара.

Венеција има много познатих грађевинских и уметничких споменика: Дуждева палата, Мост уздаха, Мост Риалто, Базилика светог Марка на истоименом тргу , црква  Santa Maria della Salute, коју је у својој песми опевао наш песник Лаза Костић и богати музеји, уметничке галерије, академија лепих уметности, опсерваторија и друге научне и културне установе.

Посетом Венецији завршава се програм екскурзије.

На путу до Србије , свратили смо до шопинг центра , не бисмо ли потрошили оно мало новца што је остало. Уследило је дуго путовање са успутним паузама и у раним јутарњим сатима смо допутовали у Крагујевац.

Програм екскурзије је у потпуности реализован.